De ce invatamantul romanesc este de rahat!


Doisprezece ani de şcoală şi tot nu am habar ce vreau în continuare, sau ce aş putea să devin. Doisprezece ani de şcoală şi nimic nu s-a schimbat de când eram eu în clasa întâi. Doisprezece ani de şcoală şi aceleaşi reguli tâmpite şi învechite.

În primul rând prea multă materie. Am făcut profilul mate-info, unde mai mult decât matematica şi informatica, fizica mi-a mâncat zilele. Dacă la matematică înţeleg să scrii mult, exerciţii şi mai tai, mai rupi foi, mai dai cu capul de caiet, la fizică doar teoria îmi lua anual, timp de patru ani de zile, câte două caiete, plus caiet separat de probleme. Nu toţi dăm la fizică bacul şi nu toţi mergem mai departe la Politehnică, de ce este atât de multă materie. Nu profesori sunt devină aici, ci cei care fac programa.

Un lucru care nu îl mai pricep: se numeşte „Biologie vegetală şi animală”, de ce mă pui să îţi spun efectele alcoolului în organism? De când beau animalele alcool? Adica, da oameni sunt animale, suntem mamifere, suntem omnivori, avem instincte animalice, dar omul intră în categoria „Anatomia omului”, adică cealaltă parte a biologiei. În fine hai să spunem că acest lucru nu e mare lucru.

Dar oricum bacalaureatul, sau examenul final, la noi e de toată jena. Mai ales din cauza „specializărilor” pe care le avem.

La uman de exemplu, din clasa a 11-a nu se mai face matematică, fizică, chimie, materii de real. În schimb la real se face în continuare istorie, geografie şi chiar filozofie în clasa a 12-a şi pshihologia în a10-a. La uman, unde este istoria obligatorie, se dă dintr-un singur an. Istoria României şi aia făcută în clasa a 12-a. Poţi te rog frumos să nu te mai plângi că n-ai putut să înveţi „Evul Mediu”, sau „Dacia şi Burebista” sau ce alte lecţii mai există. Un an, un an atât, măcar pe ăla învaţă-l ca pe „Tatăl Nostru”.

Cum aş vedea eu învăţământul, cel puţin cel liceal? Cred că ceva în gen Harry Potter. Adică un an faci materiile care ţi le bagă ei pe gât, iar din al doilea să ai voie să îţi alegi ce materii vrei. Poate că îţi place matematica, dar urăşti chimia, şi iubeşti istoria dar nu îţi place geografia. Nu ar fi puţin mai frumos? Obligatorie da limba română şi chiar istoria, pentru că este interesantă şi ai ce învăţa, dar atât. Nu vreau desen şi muzică la liceu, dacă voiam arte mă duceam la liceu de arte. Nu vreau religie în şcoală, dar vreau să abordez acest subiect cu altă ocazie.

Ştiţi că a existat acea idee din Parlament unde elevi claselor primare primeau tablete în loc de manuale. Idee mai tâmpită ca aceasta nu am mai văzut. Recunosc n-am mai cumpărat o carte fizică (cărţi de citit de plăcere) de ceva vreme şi am preferat să le iau online pentru că mi-e mai simplu să citesc pe telefon în tramvai, metrou sau seara înainte de culcare. Dar am manuale fizice, am caiete şi pixuri. Nu cred că aş putea învăţa după o tabletă. Nu mă interesează „uite dai cu degetul şi apare imaginea, vreau doar să dau pagina şi să simt eu foaia în mână.

La noi în România (şi nu numai) după liceu ai neapărată nevoie de o facultate dacă vrei să te angajezi. La fel este şi în afară, dar în unele ţări, după liceu, ai o specializare, poţi ştii ce vrei în viaţă, ai făcut practică în liceu. Ai bătut cuie cu ciocanul şi ai spart lemne cu toporul sau mai ştiu eu ce ai făcut. Asta nu se va face în România în curând. Doar liceele de turism au şi probe practice în programă.

De ce consider că e o prostie modul în care se învaţă în licee? Mă iau pe mine ca exemplu: îmi place informatica, să lucrez cu calculatoare şi chestii tehnice, dar iubesc istoria şi geografia, îmi place să citesc (atâta timp cât nu sunt romane pentru şcoală) şi să mai compun poveşti sau poezi (raar). Îmi plac limbile străine (unele) şi urăsc fizica, iar matematica e prea multă. Exisă chestia cu „o persoană are înclinaţii spre real, alta spre uman”, mi se pare puţin aiurea. Nu poţi spune că o persoană vede numai matematică în faţa ochiilor sau că e setată pe literatură. Ok poate nu-mi place matematica, dar mă simt atras de alte ştinţe precum biologia sau chimia. Sau nu-mi place istoria dar îmi place literatura sau engleza. Am văzut cazuri şi cazuri. De asta spun că nu este bine creat acest sistem.

Româna. Frumoasa limbă română pe care mulţi o pocesc şi minunata literatură pe care majoritatea o înjură. Sunt în procent de 60% de acord cu cei care o înjură. De ce? La scoala nu ti se vor spune niciodata lucruri rele despre „magnifici autori ai literaturii romane”. Majoritatea profesorilor de romana ii trateaza ca pe niste zei, care au lasat pergamentele stramosilor, stramosilor, stramosilor nostrii, si probabil si extraterestrilor. Da inteleg ca eu ca roman ar trebui sa stiu despre operele scrise de autori romani de acum zeci de ani, dar de ce ar trebui sa le comentez operele, sau sa fac eseu pe seama lor? Eu poate interpretez intr-un cu totul alt mod ceea ce citesc. Ca si gluma aceea:

Ce a scris autorul „Perdelele sunt negre”

Ce interpreteaza profesorul „Pai vedeti negrul arata ca eul liric era in depresie si vedea totul intunecat…”

Ce voia defapt autorul sa spuna „Ale naibi perdele sunt negre”

Lor le placea sa scrie, putini autori au trait din pasiunea lor. Alti scriau ca aveau nevoie de bani si puteau publica, iar alti au scris ca s-au trezit ei dimineata cu fundu la cearceaf si vedeau „Sicrie de plumb…”.

Avem literatura scrisa cu cel putin 100 de ani in urma. Dupa mine majoritatea romanelor scrise de autori care se invata la liceu sunt la fel. Aceleasi teme: iubirea pentru pamant si avere („Morometii”, „Ion”, „Moara cu Noroc” etc.), iubirea („Enigma Otiliei”, „Ultima Noapte”, etc.), respectiv un personaj principal probabil cu probleme mentale, sau un antagonist care vrea doar raul personajului principal (filmele americane din ziua de azi).

Nu mai avem autori…asta e problema, Paunescu nu se va studia in scoala decat poate peste inca 100 de ani (daca nu o sa invete despre cum a aparut Facebook-ul pe atunci). Vreau un autor faimos roman care traieste in aceleasi vremuri ca si mine…? Sincer nu stiu niciun nume.

Nu vreau sa fac eseu de 2 pagini in care sa spun relatia dintre doua personaje. De ce se certa Moromete cu celalalt (deja am uitat). Pe bani si pamant! Sfarsit! Sau nu vreau eseu despre caracterizarea personajului. Cum era Harap-Alb! Curajos ca s-a dus sa se lupte cu balauri si zmei cand fratii lui s-au intors din drum! Final de drum! As prefera sa-mi scriu parerea, nu parerea altora despre un roman pe care l-am citit. Nu l-am citit ca apoi sa citesc ce zice X-ulescu despre el, sau sa-mi aud profesoara balmajind despre marele nostru poet Mihai Eminescu. GET IT! Am inteles, acum opriti-va! L-am apreciat pentru… sa ii zic munca? Da a scris, dar putina lume mai e interesata de literatura romaneasca, avand in vedere ca, asa cum am zis, temele sunt aceleasi.

As prefera sa mi se predea „Divina Comedie”, „Hamlet”, putina literatura universala, americanii o fac, noi de ce nu? Si alte tari din Europa. Da se numeste „Limba si literatura romana”, mai degraba „literatura romana” ca limba….nu mai faci gramatica din clasa a8-a si te plangi ca in a12-a elevi nu stiu sa pronunte si sa scrie cuvintele corect. Acum nu ma refer la parti de propozitie, silabe etc., ci in asa fel incat sa invete si unii sa „vorbeste corect”.

Subiectul „invatamant” e lung si dificil de discutat. Nu ma pot rezuma in cateva cuvinte. Sunt multe hibe, multe probleme, prea multe. Incepand din clasele primare si terminand chiar cu facultatile, invatamantul romanesc a facut atatea reforme si degeaba. Inca mai avem un drum lung de parcurs pana cand vom ajunge si noi undeva.

3 gânduri despre &8222;De ce invatamantul romanesc este de rahat!&8221;

  1. M-am gândit mereu că dacă iau bacul cu 10 tot nu ajung să fac schimbări în sistemul țării, so…
    Faza cu lb. română și eseurile a câte 4 pagini fiecare de învățat ca pe poezie chiar că n-are sens…simt că o iau razna.
    App. și eu tot la mate-info mi-am pierdut viața în liceu… eh mai e un an și-o nărui ca lumea, n-am nicio idee ce fac mai departe…

    • Bafta la invatat…si nu alege fizica la bac decat daca esti 100% sigura ca te pricepi la ea:))) Biologia si informatica sunt cea mai buna solutie:))

      • Mulțumesc, voi avea nevoie! Voi da la bio, ro + mate.. informatica n-o pot alege că nu facem nimic la ore și abia am trecut de la an la an…

Lasă un răspuns

